Beskrivning

I takt med att digitaliseringen slår igenom i samhället kommer nya transportslag. Redan idag ser vi möjligheter till större variation med t ex Uber, VOI, MatHem, Mat.se och även fler typer av personliga transporter så som elcykel, "hoverboards" och halvautonoma fordon (Tesla osv). Utöver detta kommer självkörande bilar, bussar och poddar som ytterligare kommer öka antalet transportvägar och minska värdet av att bo nära nuvarande kollektivtrafik. Detta leder till att transportsystemet blir mer komplext och rimligtvis kommer det även påverka bostadspriserna. Genom att läsa in alla bostadsannonser från Booli och jämföra pendlingsavstånd med nuvarande kollektivtrafik jämfört med en potentiell ideal rutt (utan trafik) kan vi se stor skillnad mellan olika områden. När vi läst in all data ser vi en direkt korrelation mellan pendlingsavstånd och kvadratmeterpris. Upp till 45 minuters pendlingsavstånd betalar man en premie för närhet till tunnelbana och pendeltåg.

För att illustrera detta har vi valt att publicera en karta som vi kallar Potentialkartan.se där man interaktivt kan titta på konkreta exempel och zooma in på just de områden man vill titta närmare på och även klicka sig in på enskilda objekt och jämföra skillnaden. Projektet är utvecklat av ett team på Iteam under ett Hackathon i Göteborg 2017 och har sedan dess blivit uppmärksammat bland annat av Fastighetsnytt och konferensen Business Arena.

Anmäl dig till projektet

Vi skulle gärna ta emot hjälp av forskare eller exjobbare för att göra en mer vetenskaplig analys och även lägga till fler arbetsplatser för att skapa ett mer varierat resultat.

Vi överväger att släppa källkoden som öppen källkod under licensen: MIT om vi kan hitta sponsorer som är villiga att lägga resurser på att hantera vissa behov av vidareutveckling.

Skärmdumpar

Kommentarer

Detaljer

Projektstatus

Lanserat

Länkar

Deltagare