På skjutsgruppen.se finns Sveriges enda tjänst som kombinerar kollektivtrafikresor med samåkning i hyrbilar och privatpersoners fordon. Bakom tjänsten står den ideella samåkningsrörelsen Skjutsgruppen, som idag engagerar över 70 000 deltagare.

Målet är att effektivare nyttja befintliga resurser för en bättre miljö, samtidigt som mobiliteten ökar och människor möts.

För tio år sedan startade Mattias Jägerskog Skjutsgruppen som ett socialt experiment. Vänner bjöd in vänner via sociala medier för att samåka och gensvaret blev enormt. På Facebook och Twitter började snabbt hashtaggen #skjutsgruppen att användas av tusentals människor för att ge varandra skjuts. När Facebook-gruppen nådde 20 000 deltagare var det dags att ta nästa steg – utveckla ett sökverktyg för samåkning. Och det handlade inte enbart om samåkning i privatpersoners fordon.

Skjutsgruppen meetup
– I vår förenings stadgar står det att vi ska “…främja former av miljövänligt resande med inriktning mot gemensamt resande såsom samåkning, kollektivtrafik och därmed likartade samt förenliga verksamheter.” Vi har ända sen starten längtat efter att visualisera “den totala resan” och när det fanns öppna API:er med kollektivtrafikdata blev det praktiskt genomförbart, berättar Mattias Jägerskog.

Efter en crowdfunding-kampanj som samlade in 200 000 kronor sattes projektet igång och ett par månader senare lanserades den nya söktjänsten på skjutsgruppen.se. I en och samma sökning får resenären förslag på platser i privatpersoners bussar, båtar, bilar, cyklar och luftballonger och kollektivtrafiken i hela Sverige. Dessutom har tjänsten kompletterats med samåkningsbilar från biluthyraren Hertz.

Mattias Jägerskog, initiativtagare till Skjutsgruppen. Mattias Jägerskog, initiativtagare till Skjutsgruppen.

– Om en hyrbil körs enbart från punkt A till punkt B men inte tillbaka, så behöver den återtransporteras. Hertz erbjuder därför via tjänsten Freerider privatpersoner att köra tillbaka hyrbilarna gratis, och med hjälp av vårt verktyg kan flera åka tillsammans i dessa hyrbilar. På så sätt skapar vi samåkning även inom den privata sektorn, och kombinerar det med offentliga färdmedel och platser i privata fordon.

Öppna data var en förutsättning för att skjutsgruppen.se skulle bli verklighet, både från kollektivtrafikbranschen och Hertz. Dessutom har Skjutsgruppen valt att göra samma sak – förse tredjepartsutvecklare med öppen samåkningsdata.

– Öppna data behövs för att skapa hållbara mobilitetstjänster och vi hoppas att andra reseappar ska integrera vår data i sina tjänster. Med ökad samåkning får vi färre antal fordon på vägarna, minskade koldioxidutsläpp och billigare transporter för privatpersoner. Samhällen blir mer inkluderande genom den närhet grannar, kollegor och vänner får via delandet av ett och samma fordon.

Skjutsgruppen och Mattias Jägerskog utsågs till Trafiklabhjälte 2016. En del av motiveringen löd så här: “Mattias har genom sitt engagemang drivit frågor om nya sätt att se på mobilitet, delningsekonomi och hur öppna data är en central komponent i detta arbete.”

FAKTA OM SKJUTSGRUPPEN.SE

Lanseringår: Rörelsen 2007, skjutsgruppen.se 2013.

Typ av tjänst: Sökverktyg för samåkning i privatpersoners bussar, båtar, bilar, cyklar och luftballonger, hyrbilar från Hertz Freerider samt all kollektivtrafik i hela Sverige.

Data från Trafiklab: ResRobots API för reseplanering

Antal deltagare: I skrivande stund över 70 000 deltagare.